viernes, 5 de febrero de 2016

Fredagstapasen; Valentines syrnete gulrøtter med dipp

Fredag og karnevalshelg her i spania,så i morgen blir det full fest her i huset. Så i dag skal jeg legge beina høyt i sofaen og lade batteriene til det.Da passer det fint å ha noe godt å tygge på ,og som også er veldig enkelt å lage. Denne oppskriften så jeg først hos Matplatsen,men jeg har laget en Valentines vri på min versjon.
Det høres kanskje rart ut med syrnete gulrøtter, men jeg kan love deg at dette er en sikker vinner på tapasbordet. Ett litt sunnere alternativ er det også.Jeg advarer om at disse er det nesten umulig å slutte å spise. Hvis du selv vil prøve trenger du følgende ingredienser;

           1kg gulrøtter           /         1kg de zanahorias
          2dl eple edikk          /   2dl de vinagre de manzana
             4dl sukker             /            4dl de azucar
               6dl vann              /             6dl de aqua
       4 store laubærblad       /         4 hojas de laurel

Til dippen trenger du følgende;

                80g fetaost                /         80g de queso feta
          4ss gresk yoghurt          /      4 cda de yoghurt griego
                 2ss melk                 /            2 cda de leche
               litt gressløk               /               cebollino
       1-2 ts graham masala       /       1-2ts graham masala
                     salt                     /                  sal
                   pepper                   /              pimiento

Begynn med å skrelle gulrøttene dine og del dem i to eller tre avhengig av hvor lange de er. Deretter er det klart for å skjære ut hjerteformen i gulrøttene.Skjær først ett hakk på en del av gulrotstaven,deretter skjærer du på skrå på hver side av gulrotstaven.
tror du skjønner hva jeg mener om du ser på bildet ovenfor.Om du ikke liker valentines skjærer du bare gulrøttene dine i vanlige staver. Ha så vann,epleedikk,sukker og laubærbladene i en kjele og kok det hele opp.
Når det koker legger du i gulrot hjerte stavene dine . Skru så straks ned varmen til det minste på kokeplaten din. La så gulrot hjerte stavene ligge i kjelen i ca 7 minutter. Det skal ikke koke for da blir de myke,men hold væsken varm.
I mellomtiden lager du klar dippen. Det er også veldig fort gjort. Ha alle ingrediensene i en bolle,klipp opp gressløken din i så små biter som mulig,og bland dem til du får en jevn røre med en stavmikser.
Etter 7 minutter siler du gulrøttene ifra laken og lar dem avkjøles en liten stund,så er det klart for å nyte fredagskvelden med en kjempegod og ganske så sunn tapas.Kanskje noe å kose seg med på Valentines dagen neste uke,jeg lover deg at det er kjempegodt.
Og skulle du ikke være Valentines fan så bare lag vanlige gulrotstaver,men lov meg at du prøver disse,de er virkelig supergode. Ett fint alternativ til potetgull kanskje.Ungene likte også disse godt,til og med min veldig kresne 8 årige datter.
Følg meg gjerne på Instagram om du vil være med på min karnevalsfeiring i morgen,jeg heter Bakemester Snipp der også.Titt gjerne innom bloggen snart igjen,det setter jeg stor pris på.
                                  Ha en fin helg videre!

No hay comentarios:

Publicar un comentario