martes, 20 de mayo de 2014

Jordbærcookies

Da var det sannelig på tide at jeg ga lyd fra meg her inne igjen har blitt en altfor lang pause. Helt ufrivillig, men i mai måned har bare ikke tiden strekt til. Det har gått i ett med syke barn, masse jobb, syk svigerfar,konfirmasjoner,bryllup,selskaper,karaktersetting,foreldremøter etc etc i det uendelige. Men det er bare sånn det blir noen ganger, det ser ikke ut til å bli mindre hektisk fremover men jeg skal prøve å blogge så godt jeg kan.
 Bake er en nødvendighet for meg og i går måtte jeg bake rett og slett for å slappe av litt. Valget falt på Jordbærcookies som jeg hadde sett på bloggen Mat på Bordet. Disse var midt i blinken for meg, smakte utsøkt, men den yngre garde var ikke så begeistret da de ikke liker biter i kjeksen. Om du vil prøve som meg Mat på Bordets jordbærcookies trenger du følgende;

100g rensede jordbær   /             100g de fresas
        1ts sitronsaft           /   1cdta de zumo de limon
       2ts bakepulver        /        2cdta de levadura 
           300g mel             /           300g de harina
        100g sukker          /           100g de azucar
          1,5dl fløte            /             1,5dl de nata
     100g kaldt smør      /      100g de mantequilla fria
         perlesukker          /             azucar perla

Sett ovnen din på 180 grader. Begynn med å vaske og rense jordbærene dine, deretter skjærer du dem i små biter og har over sitronsaften.
Sett så jordbærene til siden mens du lager cookies deigen. Ha mel,sukker og bakepulver i en bolle. Skjær det kjøleskapskalde smøret ditt i små terninger og ha terningene i den samme bakebollen.
 Bruk så hendene dine og smuldre sammen til du får en kornete masse. Deretter rørte jeg inn fløten til deigen ble fast. Til sist rørte jeg forsiktig inn jordbærene i deigen, ikke rør for mye etter at jordbærene er hatt i for da får du ingen hele jordbærbiter igjen til slutt . 
Bruk så en iskremskje til å forme cookisene , jeg brukte hendene litt også, en klissete affære men vel verdt det når du smaker resultatet. Legg cookisene med litt avstand på ett bakepapirkledt bakebrett og strø på litt perlesukker.
 Deretter stekes cookisene midt i ovnen i 12- 15 minutter. De skal bare bli litt gyllene i kantene, og er fortsatt myke i midten når de er ferdige, så pass på underveis. Deretter avkjøler du cookisene på rist.
 Om du ikke klarer å vente med å smake er ikke det noe problem, de smaker kjempegodt varme, de er da mykere i konsistensen enn når de blir helt avkjølte. Jeg fikk 18 store cookies ut av min deig, de eser ikke så mye under steking så de kan ligge ganske så tett på stekeplaten.
Som sagt en ny vinner hos meg, jeg spiste to på rappen når de kom ut av ovnen og sannelig ble det ikke enda en etter kveldsmaten, da i kald versjon. Begge deler smakte like godt. Håper du fikk lyst til å prøve. Lover å prøve å stikke innom her igjen snart og i mellomtiden kan du se hva jeg holder på med på Instagram, Bakemester Snipp heter jeg der også.
                                  Ha en fin bakedag videre!

No hay comentarios:

Publicar un comentario