martes, 27 de mayo de 2014

Funfetti kjeks

Temaet for Månedens søtasak på bloggen Søta Saker er Smått och gott og da kom jeg plutselig på at barnas favorittkjeks ,funfetti kjeksen som vi til stadighet baker ikke er lagt ut på bloggen. Så herved skal det bli ordning på den saken.
Disse funfetti kjeksene har vært på mang en matblogg og ett goolesøk gir sikkert en million oppskrifter, men her kommer altså min variant om du skulle bli fristet til å prøve den. Barna elsker disse og deigen til kjeksen er også ypperlig for små barnehender å trille ut. Om du vil prøve trenger du følgende til ca 70 kjeks;

          225g smør               /      225g de mantequilla
         280g sukker             /          280g de azucar
     2ts vaniljeekstrakt        /   2cdta de extracto de vanilla
              1 egg                    /             1 huevo
            280g mel                /         280g de harina
         25g maizena            /          25g de maizena
        1ts bakepulver          /     1cdta de levadura royale
            0,5ts salt                /         0,5cdta de sal
 2 bokser kakestrøssel     /        2 frascos de perlitas

Begynn med å sette ovnen din på 190 grader. Deretter har du smør og sukker i bakebollen og pisker det hvitt. Husk å bruke romtemperert smør. Pisk deretter inn egget.
Deretter har du mel,maizena,salt og bakepulver i en bolle og sikter det en gang. Ha så vaniljeekstrakten i smørblandingen , deretter har du i den siktede melblandingen litt etter litt mens du lar bakemaskinen gå på lav hastighet. Rør til du har en fast og kremete deig. Stopp maskinen og ha i den fargede kakepynten din, jeg bruker 2 små "flasker" med kakepynt da dette er en rimlig stor oppskrift. Det er 50 g i hver "flaske".
Vend så kakepynten inn i deigen din for hånd. Ikke rør for mye for da vil kakepynten farge av i deigen ,bare vend deigen rundt ett par- tre ganger. Så er det tid for å trille små kuler. Jeg triller dem ganske så små da de flyter helt ut under steking. Legg dem på ett bakepapirkledt stekebrett med litt avstand i mellom ,jeg pleier å legge 12 kjeks på hvert brett.
Stek så kjeksen midt i ovnen på 190 grader i 10-12 minutter. De skal flyte ut og bli litt gyllene i kantene. Ha dem så over på rist ved hjelp av en stekespade,de er myke når de kommer ut av ovnen,og la dem avkjøles.
Det blir mange kjeks utav denne oppskriften,jeg pleier å få ca 70 kjeks, men stol på meg de får raskt bein å gå på. Ungene elsker disse, både å lage dem og å spise dem. Vinn vinn med disse funfetti kjeksene altså.
Oppbevar kjeksene i en tett boks og de holder seg i opptil 3 uker. Som sagt mine barns absolutte favorittkjeks og jeg synes også de er veldig gode. Om du prøver blir jeg veldig glad for å høre hva du synes også, enten i kommentarfeltet her inne eller på instagram.
                                   Ha en fin bakedag videre!

No hay comentarios:

Publicar un comentario