sábado, 19 de abril de 2014

Påskecakepops med blåbær og lemon curd

Cakepops hører påsken til og disse er faktisk de beste cakepops jeg har laget hittils. De smaker sinnsykt godt, ren nytelse tvers igjennom. Den syrlige lemoncurden passer perfekt til de søte blåbærene og sjokoladekaken, annbefales virkelig på det sterkeste.
 Disse ble dessuten en hit hos barna ,stor stas å spise påskekyllinger skal du vite. Dessuten er det ingen stor kunst å få til disse. Om du fikk lyst til å prøve trenger du følgende;

  500g sjokoladekake        /    500g de bizchozo de chocolate
   100g philadelfiaost         /         100g de queso philadelfia
    ca.5ss lemon curd         /         ca 5 cdas de lemon curd
ca. 5ss blåbærsyltetøy      / ca 5 cdas de mermelada de arandanos
ca 400g gul sjokolade      /        ca 400g de chocolate amarillo
           kakepynt                 /                 confetti 

Som vanlig når du lager cakepops begynner du med å smule opp kaken din til fine kakesmuler, enten ved hjelp av en food processor eller så bruker du hendene dine. Denne gangen brukte jeg min Sjokoladekake i langpanne som base for cakepopsene. Jeg brukte 500g av kaken, det var litt under halvparten.
Deretter hadde jeg 100g philadelfiaost sammen med 3ss blåbærsyltetøy og 3 ss lemoncurd i sjokoladekake smulene.Jeg vet at man får kjøpt ferdig lemon curd i butikkene hjemme, men jeg annbefaler deg å lage din egen, den smaker som alltid mye bedre. Oppskriften på min lemoncurd som jeg brukte til disse cakapopsene finner du her på bloggen.
Kna så det hele sammen med hendene til du får en fast deig. Dette er en veldig klissete jobb, men det er verdt det. Jeg hadde så i ytterligere 2 ss blåbærsyltetøy og 2 ss lemoncurd da hadde min cakepopsdeig den rette konsistensen. Prøv deg frem med 1 ss av gangen.
Så er det tid for å rulle kuler, dette ble en stor porsjon deig så jeg fikk hele 26 cakepops ut av denne. Jeg pleier å veie deigen min før jeg ruller den til kuler, da er det lettere å få samme størrelse på kulene, 30g deig pr kule er det jeg pleier å bruke,da blir de passe store. Stikk så en cakepopspinne inn i den ferdig rullede kulen og trykk så pinnen ned i en isopor plate om du har det, eller fyll en kakeform med sukker og trykk dem ned i den. Sett så kulene dine i fryseren 2-3 timer.
 Så er det klart for dekorering. Gul sjokolade er kanskje ikke noe alle har hjemme i kjøkkenskapet , men stadig flere butikker fører slike bakevarer så det skulle ikke være altfor vansklig å få tak i nå i påsken. Jeg brukte Wiltons cany melts med vanilje smak og annbefaler disse om du får tak i dem, de gjør det lille ekstra . Disse kan også bestilles på nett vet jeg.
 Smelt sjokoladen over vannbad, i mikroovn eller i en sjokoladesmelter som meg. Dypp deretter hver enkelt cakepops ned i sjokoladen, hjelp til med en skje for å få hele cakepopsen dekket. Dra den rett opp og la den overflødige sjokoladen renne av seg.Så er det klart for å dekorere før sjokoladen stivner helt.
Som vanlig når jeg blir ivrig med dekoreringen glemmer jeg å ta bilder, men det skulle ikke være så vanskelig om du kikker nøye på bildene. Jeg brukte sjokoladestrøssel til øynene ,stjernestrøssel til hanekam, vinger og bein, samt hjertestrøssel til nebbet.
Når du dekorerer og har på sjokoladen ta en og en cakepop ut av fryseren, det er viktig at de er iskalde når du dypper dem i sjokoladen, da stivner den fortere og det blir mye jevnere. Om du ikke er så lysten på å dekorere til påskekyllinger, lagde jeg en annen variant også, som er litt enklere å lage. Bare smelt litt mørk sjokolade og ringle dem over cakepopsen, det blir fine påskecakepops av det også. 
Som sagt før disse må du prøve, de er min nye favoritt, kunne spist alle 26 ene og alene. Ble dessuten veldig fornøyd med hvordan påskekyllingene ble til slutt. Synes de var søte og definitivt noe som vil lyse opp på kakebordet.
Håper du fikk lyst til å prøve , om du gjør det blir jeg veldig glad for tilbakemelding her inne på bloggen. Det er så gøy å høre at andre har prøvd mine oppskrifter, det er jo nettopp det som så oftest driver oss bloggere til videre blogging.
Kikk gjerne innom meg her på bloggen igjen, det kommer fortsatt noen flere morsomme ideer til påskebaking. Kikk gjerne innom meg på instagram, heter Bakemester Snipp der også, der blir det også mere påskemorro fremover.
Ha en riktig fin dag videre uansett om du har begynt påskeferien eller må jobbe i påsken, jeg skal nyte av min ferie her hjemme i Norge.
                               Ha en fin skjærtorsdag!

No hay comentarios:

Publicar un comentario