lunes, 21 de abril de 2014

Påskebukett med sjokoladecupcakes og lemoncurdfrosting

Nok en muffinsoppskrift til påskekosen, men muffins slår vel sjeldent feil så håper dere overlever.Dessuten er disse blitt til cupcakes med den desidert beste frostingen jeg har laget til dags dato, lemoncurdfrostingen er "to die for" stol på meg og sett denne høyt opp på må prøves lista di. 
Jeg bakte saftige og litt tunge sjokolademuffins som base for lemoncurdfrostingen, og kombinasjonen sjokolade - lemoncurd fungerer som hånd i handske. Om du vil prøve trenger du følgende til sjokolademuffinsen:

       115g smør             /      115g de mantequilla
70g kokesjokolade      /      70g de chocolate negro
       60g kakao             /           60g de cacao
        100g mel              /          100g de harina
      en klype salt           /         un pincho de sal
      0,5ts natron            /       0,5 cdta bicarbonato
    1ts bakepulver          /    1cdta de levadura royale
            2egg                 /              2 huevos
      100g sukker          /           100g de azucar
   50g brunt sukker      /      50g de azucar moreno
  2ts vaniljeekstrakt     /  2cdtas de extracto de vanilla
   1,2dl buttermilk*       /           1,2dl buttermilk*

Sett ovnen din på 200 grader.Begynn med lage din egen *buttermilk, det gjør du enkelt ved å blande 2 teskjeer med sitronsaft med 1,2 dl melk. Rør det hele sammen og la det stå i 5 minutter før du bruker det. Buttermilk er veldig vanlig å bruke i amerikanske oppskrifter og etter å ha prøvd det i mine bakverk ett par ganger har jeg blitt fan. Når buttermilken er laget, smelter du smøret og kokesjolokaden din sammen, sett det så til siden å la det avkjøles litt.
 Ha kakao,mel, salt,natron og bakepulver i en bolle. I en annen bakebolle blander du sammen egg, sukker,brunt sukker og vaniljeekstrakt, pisk det til du får en jevn røre, det tar ett minutt eller to.
 Deretter tar du bollen med de tørre ingrediensene i og buttermilken din og har de i annen hver gang i røren din. Sikt inn de tørre ingrediensene dine, muffinsene dine får en luftigere konsistens da. Du får en tykk røre som henger fast på sleiva, blir den i tykkeste laget ha i litt vann, jeg hadde i 0,5dl vann, men det er ikke sikkert du trenger det.
 Ha så 12 muffinsformer i ett muffinsbrett og fordel røren i de 12 formene. Muffinsformene skal være 2/3 fulle. Muffinsene stekes så midt i ovnen på 200 grader i ca 15-18 minutter.
 Bruk en tannpirker til å kjenne etter om de er ferdige, det skal ikke sitte noe igjen på tannpirkeren din, da er muffinsene dine ferdige. Ta dem ut av muffinsbrettet og la dem avkjøles på rist.
Mens muffinsene avkjøles benytter du tiden til å lage verdens beste lemoncurdfrosting, til den trenger du følgende ingredienser;

           250g smør           /      250g de mantequilla
        ca 350g melis          /   ca.350g de azucar glace
     2ss kokende vann      /     2cdtas. aqua hirviendo
               farger                /             colorantes

Ha smøret ditt, som må være romtemperert, i en bakebolle sammen med lemon curden din. Jeg annbefaler deg på det sterkeste å lage din egen lemon curd, det smaker så mye bedre, oppskrift på hvordan du gjør det finner du her på bloggen. 
Pisk det hele kraftig samtidig som du har i de 2 spiseskjeene med kokende vann. Deretter har du i melis litt etter litt. til du får den ønskede konsistensen på frostingen din. Se ann melismengden. Noen ganger bruker jeg mindre melis enn den som er oppgitt andre ganger trenger jeg litt mere. 
Deretter delte jeg smørkremen i 3 og farget en del gul , en del rosa , og en del laget jeg lilla striper i. Dette resulterte igjen i tre forskjellige blomster. Av den gule smørkremen ble det solsikker.
Av den rosa smørkremen sprøytet jeg ut noe som skulle ligne på en rose, som igjen ble pyntet med myke, små, rosa perler.
Og til slutt sprøytet jeg ut en fantasiblomst av den lilla og hvite tofargede smørkremen. Den lignet kanskje litt vell mye på en rose , men siden den var tofarget ble den likevel annerledes.
Deretter var det tid for å montere påskebuketten min. Jeg hadde en mintgrønn liten kurv som jeg fylte med isopor plater som jeg trakk med sølvpapir. Deretter var det bare å stikke inn en tannpirker under hver cupcake og stikke den andre enden ned i isoporplaten.
Pass på å bruke tannpirkere som ikke smaker noe. Det blir litt klissete når du setter fast de siste , men det er ikke så altfor vanskelig. Jeg hadde en liten kurv så jeg fikk bare plass til 6 cupcakes. Plasser dem som best passer ifølge den blomsterpotten du bruker.
Den opprinnelige ideen min var å feste noen grønne sukkerpasta blader rundt hver "blomst", slik at man ikke skulle se bunnen på blomsterpotten så mye, men tiden strakk ikke til så det får bli neste gang jeg lager en slik bukett.
For denne kommer jeg definitivt til å lage flere versjoner av, min venninne som fikk denne ble kjempeglad og den er utrolig dekorativ. Det var dessuten ikke så komplisert som jeg hadde trodd.
Prøv du og da vel, om du gjør det så hører jeg gjerne hvordan det gikk, og som sagt lemoncurdfrostingen ene og alene er verdt ett forsøk, den er supergod.
Jeg nyter de siste dagene her hjemme i Norge og koser meg med familie og venner, følg gjerne min påske på instagram, Bakemester Snipp heter jeg der også. Håper du har en toppen påske, og takk for at du kikker innom her.
                               Ha en fin påskedag videre!

No hay comentarios:

Publicar un comentario