viernes, 21 de junio de 2013

Tapas; Pincho med tunfiskrøre

Pincho er ikke helt det samme som tapas,pincho må man som regel bestille av kelneren ,mens tapas kommer automatisk når du bestiller drikke. Pincho er typisk for den baskiske gastronomien og finnes i uendelige varianter, det de alle har til felles er at basen er brød og at det som regel er en liten trepinne (på spansk pincho derav navnet) som holder toppingen på brødet på plass.

 Pincho er også som regel litt større enn tapas. Det serveres både varme og kalde pinchos. Jeg byr på en kald pincho i dag siden det er sommer,med tunfisk og mais, den er dessuten en av mine favoritt pichos. Dessuten er de veldig lette å lage slik at ikke verdifull sommertid brukes på kjøkkenet. Om du vil prøve trenger du følgende til 6 små pinchos;

     1 boks tunfisk i vann      /      1 lata de atun al natural
                majones             /               mayonesa
              tomatsaus           /               tomate frito
                  mais                /                   mais
                 pepper              /                 pimienta
                gressløk             /                cebollino 

Begynn med å la vannet renne av tunfisken din,ha deretter tunfisken sammen med ett par spiseskjeer mais ,ca.4 spiseskjeer majones og ca 4 spiseskjeer tomatsaus i en bolle. 
Rør så det hele godt sammen med en gaffel, ha over litt pepper. Jeg har ingen ordentlige mål på denne oppskriften ,det går på "feelingen" når jeg lager disse, det beste er å smake seg frem.Dessuten er det også litt individuelt hvor mange pinchos det rekker til, jeg får ca 6 stk ut av disse ingrediensene, men jeg liker å ha masse på. 
 Det ser ikke så veldig delikat ut , men jeg lover deg at det smaker nydelig. Neste steg er å skjære opp 6 skiver med brød, bruk baguett det er det brødet som ligner mest på pinchos brødet de bruker her i spania. Kneipp brød er ikke ett alternativ her.
Ha så tunfiskrøren på skivene , klipp over litt frisk gressløk,og voila pinchosene dine er ferdige og klare til servering. Stort enklere enn dette blir det ikke, selvom pinchos tradisjonelt har en trepinne trengs det ikke her da tunfiskrøra holder seg på plass selv.
Tradisjonelt drikkes det rødvin eller øl til pinchos, så da er det opp til deg hva du liker best. Håper denne fredagens tapas falt i smak og at du kikker innom for neste fredags tapas også. Besøk meg gjerne på Instagram ,der heter jeg også Bakemester Snipp.
                                    Ha en fin fredag videre!

2 comentarios:

  1. Lurer på kva slaga tomatsaus du bruker I denne oppskrift?

    ResponderEliminar
    Respuestas
    1. Hei Gunnhild Jeg bruker enten tomatpure på boks eller ferdig tomatsaus som du får til spagetti.Liker de best med tomatpure. Håper det smaker
      Hilsen Helene

      Eliminar