martes, 11 de junio de 2013

Sprudlende rabarbra og ingefær limonade

Her hvor jeg bor i sydligere strøk er det ofte varmt eller rettere sagt hett. Væske må inntas når gradestokken nærmer seg 45 grader det er helt klart. Vann er vel og bra det men det kan fort bli litt kjedelig. Brus er ikke noe alternativ for meg, jeg er rett og slett ikke så glad i brus og dessuten frister sukkermengden og e-stoffer lite,dermed må andre løsninger på væsketapet finnes og en av mine favoritt løsninger er limonade.
 Forfriskende og det setter garantert stopp for tørsten. Denne sprudlende rabarbra og ingefærlimonaden er min absolutte favoritt. Ingen over og ingen ved siden. Det er høysesong for rabarbara nå så jeg annbefaler deg virkelig å prøve, du vil ikke angre.Latterlig enkelt er det også. Om du vil prøve trenger du følgende til ca 3 dl rabarbarasirup;

       425g rabarbara       /       425 g de ruibarbo
             1/2 sitron           /           1/2 limon
           180g sukker       /        180g de azucar 
     1cm frisk ingefær      /    1cm de jenjibre fresco
            2,5dl vann          /          2,5dl de aqua
                farris               /           gaseosa

Begynn med å vaske og skjære rabarbaraen din i biter. Ha rabarbaraen i en mellomstor tykkbunnet kjele.Mål opp og hell sukkeret over rabarbaraen. Ha i saften fra den halve sitronen og 2,5 dl vann. Finriv så ca 1cm. med fersk ingefær over det hele.
 Kok opp og la det hele koke på middels varme i 25 minutter under lokk. Rør om av og til. Når det hele er ferdig kokt ,trenger du en stor bolle og en finmasket sil.
Ha det som nå ligner litt på en flytende rabarbragrøt over i silen og la væsken renne ned i bolle. La det renne godt ifra seg, og mos gjerne eventuelle rabarbrabiter med skje mot kanten på silen, slik at all saften renner ut.
 La væsken avkjøle seg og vips har du rabarbra sirup til å lage limonade av.(Ikke kast det som blir til overs etter at du har silt rabarbaraen,kommer snart med tips om hva du kan bruke det til her på bloggen.) Rabarbrasirupen bør oppbevares på glass og kjølig , den holder seg i ca 2 uker i kjøleskapet.
 For å lage limonade, fyller du 1/3 av ett glas med rabarbrasirup. Ha i isbiter og en sitronskive og fyll opp med farris. Så er det bare å sette seg i sola og nyte denne forfriskende megagode limonaden. Lettvint og utrolig god. Om du vil ha en litt mer voksen variant av denne limonaden til hagefesten eller fredagskosen, har du oppi en skvett rom . Super å servere som velkomstdrink.
Håper du fikk lyst til å prøve, dessuten har rabarbrasirupen mange bruksområder, hittils har jeg prøvd den på pannekaker, iskrem, vafler og blandet den ut og fryst til ispinner,alle med meget vellykket resultat. Her er det bare fantasien som setter grenser. Om du prøver nye ideer la meg gjerne få vite det. Blir også veldig glad om du vil følge meg på Instagram,der heter jeg også Bakemester Snipp.
                                      Ha en fin dag videre!

2 comentarios:

  1. Prøver meg på denne i dag ��Takk for oppskriften. Kate

    ResponderEliminar
    Respuestas
    1. Selv takk for å kikke innom her hos meg. Håper det smakte fortell meg gjerne hvordan det gikknipp
      God sommer
      Hilsen Bakemester S

      Eliminar