martes, 27 de marzo de 2012

Sukkerpasta - sugarpaste

Jeg trekker de fleste kakene mine med hjemmelaget sukkerpasta. Jeg liker veldig godt å bruke marsipan også men det er det umulig  få tak i her i Spania, man får marsipan men den er da ferdig formet i figurer og med fyll og da kan den jo ikke brukes til å trekke kaker med. Sukkerpasta får man kjøpt men da i spesial butikker i Madrid eller andre store byer, eller den kan bestilles på internett. Men dette blir gjerne veldig dyrt og dessuten smaker ikke disse sukkerpastaene noe særlig. Løsningen for meg har da blitt at jeg lager min egen sukkerpasta.
Jeg synes den smaker 100 ganger bedre og den er elastisk og fin å jobbe med, dessuten holder den seg i flere uker. Oppskriften har jeg fra Erika på http://bakgladje.blogspot.com/ som har en super blogg og som dessuten alltid er behjelpelig med å svare på spørsmål og hjelpe en nykommer som meg. Super dame men en super blogg.
 Her har du oppskriften;

  1ss gelatinpulver       /      1 chucara de gelatina neutro en polvo
    0,6 dl kalt vann        /                      0,6 dl aqua fria
   1,25dl hvit sirup       /               1,25dl de sirope blanco
     1 ss glyserol          /                 1 cuhara de glicerol
   2 ss solsikkeolje     /            2 cuhcaras de aceite de girasol
  800 - 900 g melis    /               800 - 900g de azucar glace

Begynn med å blande gelatinen i det kalde vannet, la det stå i ca. 5 minutter til blandingen stivner.
Deretter trenger du en kjele med vann i , sett bollen med gelatinen oppi over vannet i kjelen men ikke la bollen være nær vannet. Varm opp vannet og rør runt i gelatinen til dampen fra vannet under gjør at den "smelter" og oppløser seg.
 Nå tilsetter du sirupen og glyserolen og rører det hele godt sammen. Så rører du inn solsikkeoljen og eventuellt smaktilsetning om du ønsker det, før du tar det hele av varmen.
Jeg pleier å tilsette ett par dråper av LorAnn oils med champagne smak, det gir en ekstra piff til sukkerpastaen, men det er ikke nødvendig. La det hele avkjøles litt før du setter eltekroken på kjøkkenmaskinen din. Ha i melis litt etter litt og kjør maskinen på lav hastighet ellers blir det en sky av melisstøv rundt deg, det kan jeg si av erfaring. Selve massen blir veldig klissete, men den skal være slik.
Den tørker ut litt når den ligger en stund og dessuten kan du bare ha i litt mere melis når du bruker den om den skulle være for klissete. Pakk sukkerpastaen inn i plastfolie og oppbevar den i en tett plastboks.
 
 Sukkerpastaen er best å jobbe med om den får hvile ett par dager før du bruker den. Oppbevares i romstemperatur og siden den nesten bare består av sukker holder den seg i opptil flere uker.
                                        Ha en fin bakedag!

1 comentario:

  1. Hvis du bor i nærheten av Benidorm, er det en flott bakebutikk i c/Tomas Ortuño som heter La Alacena Blanca.

    ResponderEliminar