domingo, 25 de marzo de 2012

Skogsbærvafler til vaffeldagen 2012

I dag er det den store vaffeldagen og det har blitt spist store mengder vafler her i huset. Med to syke barn falt vafler til frokost i smak ,for apetitten den er det så som så med hos de to små om dagen. Denne gangen ble det en gammel favoritt med bringebær og mørk sjokolade, absolutt ikke å forakte ,smakte nydelig, og servert med blåbærsyltetøy ,ferske blåbær og jordbær får du skogsbærvafler.
 Vafler er dessuten en personlig favoritt, og vaffeljern sto høyt på ønskelisten da vi giftet oss her i Spania, det er jo ikke å oppdrive her på de sydligere breddegrader. En skam spør du meg. Heldigvis fikk jeg vaffeljern i bryllupsgave og det blir flittig brukt, det passer liksom alltid med vafler. Siden temaet for Månedens søtsak hos Søta Saker er personligt , får denne vaffelfavoritten bli mitt bidrag. Om du vil prøve trenger du følgende;


         100g smør           /                100g de mantequilla
            4dl mel              /                       4dl de harina
          0,5ts salt             /                           0,5ts salt
     1ts bakepulver        /               1 chucaradita levadura
   1ts vaniljesukker       /      1 chucaradita de azucar avanillado
         5dl melk              /                        5dl de leche
           2 egg                /                           2 huevos
    125g bringebær       /                 125g de frambuesas
     mørk sjokolade       /                      chocolate negro


Begynn med å smelte smøret og la det avkjøles. Ha alle de tørre ingrediensene i en bolle og bland dem godt. Tilsett melken litt etter litt mens du rører kraftig slik at de ikke blir noen melklumper i vaflene dine. Ha deretter i det nå avkjølte smøret, pisk også det godt inn , før du pisker inn ett og ett egg.  Kjør bringebærene dine i en blender til du får bringebærpure, ha de så i røra . Riv den mengden mørk sjokolade som frister over røra og rør det godt inn, ett lite tips jo mere sjokolade jo bedre. 
Jeg pleier å la røra stå å svelle i ca.30 minutter før jeg steker vaflene, om det er nødvendig vet jeg faktisk ikke, det var ett triks som bestemoren min alltid fulgte så jeg tør liksom ikke la være å la den stå litt før jeg begynner å steke.
 Så er det bare å steke i vei , med denne oppskriften pleier jeg ikke å smøre jernet før jeg steker. Avkjøl vaffelplatene på rist eller spis dem rykende varme, begge deler er like godt. Det blir ca 8 plater av denne røren.
Noen rakk å avkjøle seg i dag , mens andre gikk rett fra vaffeljernet og ned i sultne mager. Disse synes dessuten husets 4 snart 5 åring det er stor stas å spise , siden bringebærene gir en lett rosa farge til vaflene, er dette ifølge henne prinsessevafler. Prinsesser eller ei disse er verdt ett forsøk om du liker vafler , og det gjør vel alle.
                                     Ha en fin vaffeldag videre!

No hay comentarios:

Publicar un comentario