lunes, 6 de mayo de 2019

Skolebrød

Jeg har blogget lenge men merkelig nok har ingen oppskrift på skolebrød funnet veien til bloggen, noe som er litt rart tatt i betraktning at jeg baker det titt og ofte. Men i dag retter jeg opp på den feilen og byr på en kjempegod oppskrift på skolebrød. Det slår jo sjeldent feil å servere ett fat med rykende ferske skolebrød, det både dufter og smaker himmelsk.
Når jeg baker skolebrød må det være noen uten melis og kokos til min veldig finspiste datter, og skal du fryse dem ned, noe du fint kan gjøre,er det også en fordel om du ikke har på melis og kokos.Til circa 30 skolebrød trenger du følgende ingredienser: 


                       5dl melk                       /           5dl de leche
                      25g gjær                      /   25g de levadura fresca
                   150g sukker                   /          150g de azucar
               1ts kardemomme                /   1cdta de cardamomma
                        1ts salt                       /           1cdta de sal
                     150g smør                    /     150g de matequilla
                    ca.950g mel                 /        ca.950g de harina
                     vaniljekrem                    /      crema pastelera
                         melis                       /                   coco    
                         kokos                  /                  azucar glace
                         1egg                      /                  1 huevo

Denne oppskriften på gjærdeig kommer ifra Trines matblogg og det er den jeg bruker som utgangspunkt for min gjærbakst og det har jeg gjort i flere år.Begynn med å ha gjær,salt,sukker,kardemomme og 800g av melet ditt i bakebollen din. Rør det hele sammen.
Varm opp melken din til den er lunken og ha den deretter i blandingen din mens du lar eltekroken på bakemaskinen din gå.Når deigen begynner å slippe kanten på bakebollen din har du i smøret ditt litt etter litt,pass på at det er romtemperert. Ha i mere mel om det trengs,deigen din skal slippe bollekanten når alt smøret er hatt i.
La deigen eltes i minst ti minutter i maskinen din,før du dekker den til og setter den på ett lunt sted til heving. La den stå ett par timer eller lengre ,den bør ihvertfall bli dobbelt så stor som den opprinnelig var.Mens deigen din hever forbereder du vaniljekremen,du kan lage den fra bunnen av selv eller du kan jukse litt som meg og bruke ferdigkjøpt,det går like bra.Når deigen er ferdig hevet ruller du ut ca 30 boller.
Lag en grop i midten og ha i vaniljekremen før du igjen dekker til bollene med ett kjøkkenhåndkle til de hever til dobbelt størrelse ,det tar mellom 30 og 40 minutter.Deretter pensler du med litt sammenpisket egg før du steker dem midt i ovnen på 220 grader i 8-12 minutter.
Følg som vanlig med mot slutten på steketiden da gjærbakst går fra godt stekt til brent på ett blunk.Ta de deretter ut og la de avkjøles på stekebrettet ett par minutter før du flytter dem over på rist.
Bland deretter sammen melis og ha kokos på en asjett, når skolebrødene dine er kalde har du på melis før du dypper dem i kokosen på asjetten og vips så har du verdens luftigste og deiligste skolebrød klare. Bare å gjøre seg klar til å nyte for både store og små.
Jeg lover deg at disse vil få ben å gå på , det gjør de alltid når jeg baker dem. Håper du har en fin 1 mai,selv må jeg nok jobbe litt ,hvem sa at lærere har mange fridager,men med ett skolebrød som premie til meg selv så går det nok fint.Titt gjerne innom snart igjen.
Ha en fin bakedag!

No hay comentarios:

Publicar un comentario