lunes, 23 de enero de 2017

Kanelbollekake

Hei igjen og beklager at det ble ett lite opphold her inne på bloggen,men 2017 har ikke akkurat startet bra for meg jobbmessig så da måtte desverre bloggen vike litt.Men jeg er back on track nå, så da går vi over til noe hyggelig,nemlig kanelboller! Jeg kunne lett spise kanelboller 24 timer i døgnet tror jeg,det smaker jo alltid godt,men noen ganger er det ikke tid til å vente på at deigen skal heve og da kan det være kjekt å ha denne kanelbollekaken i bakhodet.
Denne lager du nemlig på en liten halvtime,og det beste er at den smaker som kanelboller.Bedre enn det blir det ikke.Barna her i huset gumlet i vei og det gjorde jeg også om jeg skal være ærlig.Denne kanelbollekaken er veldig enkel å bake og ingrediensene har du som regel allerede i hus. Så om du vil prøve deg på denne trenger du;

Til selve kaken,
                 3 egg                   /                3 huevos
             3 dl sukker              /               3 dl sukker
                3dl mel                 /                3dl harina
           2ts bakepulver           /   2cdtas de levadura en polvo
         1dl kokende vann         /         1dl de aqua hirviendo

Til kanelfyllet,
         125g smør                    /       125g de mantequilla
           1dl melk                      /            1dl de leche
         4ss sukker                    /          4cda de azucar
          2ts kanel                      /         2cdtas de canela

Begynn med å sette ovnen din på 200 grader.Deretter pisker du egg og sukker til eggedosis. Ha i mel og bakepulver mens du pisker videre og til slutt har du i det kokende vannet.
Ha så røren i en 20 cm smurt form med bakepapir i bunnen. Kaken stekes så midt i ovnen i ca 30 minutter,kakepinnen din skal være tørr når du tar den ut. La så kaken avkjøles i ca 10 minutter i formen før du avkjøler den videre på rist.
I mellomtiden lager du kakefyllet. Smelt smøret ditt i en kjele,rør deretter inn melken og sukkeret,Kok det hele opp og la det koke i 3-4 minutter,rør underveis. Ta så kjelen av varmen og rør inn kanelen,la blandingen avkjøles litt.
Del så kakebunnen din i to og hell halvparten av fyllet over hver av de to kakedelene. La det sige inn i kaken en liten stund før du setter kaken i sammen igjen.
Strø litt melis på toppen av kaken om du vil og voila kanelbollekaken din er ferdig og klar til å nytes. Den blir utrolig saftig og god og som sagt smaken ja den er akkurat som en kanelbolle.

Kaken holder seg fint i kjøleskapet en dag eller to ,den kan også fryses om du ønsker det ,eller om det i det hele tatt skulle bli noe igjen. Det tviler jeg vel på.Orginaloppskriften til denne fant jeg hos den supre bakebloggen Søta saker som jeg har fulgt i mange år,vel verdt å titte innom der.
Håper det ikke er altfor kaldt i hjemlandet om dagen,og er det nettopp det er jo det en perfekt annledning til å bli inne å bake noe godt. Prøver du deg på en av mine oppskrifter blir jeg superglad for tilbakemelding,på godt og vondt. Velkommen tilbake her inne snart.
Ha en fin dag videre!

No hay comentarios:

Publicar un comentario