lunes, 8 de junio de 2015

Lettvint eplekake

Jeg har fortsatt tilgode å treffe noen som ikke liker eplekake, og jeg har allerede min favoritt oppskrift her på bloggen, men denne lettvinte eplekaken som jeg har bakt ett par ganger nå seiler helt klart opp som en ny favoritt. Den er litt klissete og smaker helt nydelig, det er dessuten en av de enkleste kakene jeg har bakt på lenge. 
Kort sagt er det ingenting negativt å si om denne eplekaken, bortsett fra at det er umulig å stoppe å spise den, men det er vel strengt tatt ikke noe dårlig skussmål for en kake. Barna i huset elsker den også, så det spørs om ikke dette er den nye favoritt eplekaken her i huset. Om du ble fristet til å prøve trenger du følgende ingredienser;

               3egg                  /                   3 huevos
          4,5dl sukker           /               4,5dl de azucar
           200g smør            /            200g de mantequilla 
    1,5ss vaniljesukker      /      1,5cda de azucar avanillado
            1ts kanel              /              1 cdta de canela
             3,7dl mel               /              3,7dl de harina
             2-3 epler               /               2-3 manzanas

Begynn med å sette ovnen din på 180 grader. Deretter smører du en 24cm rund kakeform og strør litt mel i bunnen og på sidene av formen. Sett så smøret ditt til smelting. Ha eggene og sukkeret i en bakebolle og pisk de sammen for hånd med en visp.
Når så smøret ditt har smeltet pisker du det inn også. Deretter har du i vaniljesukkeret og kanelen, før du til slutt pisker inn melet litt etter litt, Pisk hardt slik at det ikke danner seg mel-klumper i røren.
Deretter skreller du eplene dine og finner frem ett rivjern. Jeg har brukt 2 store golden epler de gangene jeg har bakt denne, men her er det fritt frem om du har andre favoritt epler. Se ann størrelsen litt, er de små bruk 3. 
Riv så eplene rett i røren og vend dem forsiktig inn. Når eplene er jevnt fordelt i røren har du den over i den smurte formen og steker den midt i ovnen på 180 grader i 25-35 minutter. Steketiden kommer litt ann på ovnen din så følg med underveis.
Kaken blir ikke helt fast når den er ferdig stekt , men skal være litt løs i midten. La den avkjøles litt i formen før du flytter den over på rist for videre avkjøling. Den kan fint spises mens den ennå er litt varm om det skulle være å foretrekke. Med litt vaniljeis blir det ren luksus.
Som sagt en ny favoritt som jeg annbefaler på det sterkeste. Prøv da vel, du kommer ikke til å angre. Vel, som dere faste lesere her inne kanskje har lagt merke til så kan det fort bli litt glissent mellom innleggene her på bloggen nå i juni. Jeg beklager det, men tiden strekker rett og slett ikke alltid til. 
Som lærer er det karaktersetting og eksamener på planen og med to barn blir det fort en del sommeravslutninger som det skal deltas på, samt operasjon, bursdager osv osv og da blir det fort bloggen som får lide litt. Men den 25 juni begynner jeg ferie så da lover jeg å komme sterkere tilbake, håper dere har litt tålmodighet med meg frem til det.
                             Ha en strålende mandag videre!

No hay comentarios:

Publicar un comentario