viernes, 13 de enero de 2012

Kjøttboller a la Helene

Kjøttboller er undervudert spør du meg. De kan brukes til så mangt, på pizza, i pitabrød, i en lun salat, på koldtbordet ,sammen med spagetti og selvfølgelig til middag. Jeg liker å servere mine middagskjøttboller med tomatsaus og ris som tilbehør, det faller i smak hos både store og små her i huset.
Om du vil prøve trenger du følgende;

                 500g kjøttdeig       ¨            /    500g de carne picada
                    1 rødløk                            /        1 cebolla roja
                      1 egg                ¨            /            1 huevo
               1-2 fedd hvitløk                    /       1-2 dientes de ajo
                  litt gressløk                       /     un poco de cebollino
                 tørket persille                    /          perejil seca
                          salt                            /                 sal
                       pepper                        /              pimienta
                    hvit pepper                    /         pimienta blanca
                         kanel                        /                 canela
                    brødsmuler                  /              pan rallado
1 stor boks hermetiserte tomater  /    1 lata grande de tomates
                      olivenolje                    /                   aceite

Begynn med å skjære rødløken og hvitløken i biter, jeg kjører så bitene i en blender til jeg får en slags løkpuree.

Om du ikke har tilgang til blender går det like fint å finhakke både rødløken og hvitløken med en kniv. Jeg pleide å gjøre det, men siden  4 åringen ikke liker biter i kjøttbollene ble løsningen å kjøre dem i blenderen. Ha så kjøttdeigen din i en bolle, i den samme bollen har du egget, litt salt og pepper, 1/2 teskje med kanel(ja kanel jeg har ikke tatt feil stol på meg det blir godt), litt tørket persille , litt hvit pepper og 3 - 4 spiseskjeer med brødsmuler. Til slutt har du i litt over halvparten av løkpureen din før du blander det hele godt sammen, jeg liker å bruke hendene til dette blir litt klissete men pytt pytt.
Det blir litt circamål i denne oppskriften, du må rett og slett bare se ann litt med de forskjellige krydrene og brødsmulene, tenk på hvor mye salt kjøttdeigen din har fra før og på at du skal sitte igjen med en litt klissete masse som lett skal kunne formes til boller.Jeg har laget disse kjøttbollene mange ganger og mengden jeg bruker varierer litt fra gang til gang så her er det bare å prøve seg ferm. Sett en stor stekepanne på middels varme og ha opp i en god klunk med olivenolje. Jeg annbefaler Ybarras ekstra virgin olje , så at den var å få kjøpt flere steder hjemme når jeg var i Norge . Det er en ganske så god olje. Når oljen er varm er det bare å forme boller av kjøttdeigen og ha dem i den varme pannen. 4 åringen forlanger minikjøttboller så hennes får steke i en egen panne, alltid morsomt med miniatyrmat , og ofte spises det også mer når maten litt spesiell for dem. Jeg lager voksen kjøttbollene ganske så store, men her bestemmer du selv størrelsen.
 Dette er foresten en ypperlig rett som barna kan være med på å lage, å blande kjøttdeigen med krydder og forme kjøttdeig til boller er herlig klissete for barna. La kjøttbollene få en fin brun stekeskorpe på alle sider. Juster varmen på platen om nødvendig og snu og vend på kjøttbollene av og til. Mens kjøttbollene stekes forbereder du tomatsausen. Begynn med å skjære alle de hermetiserte tomatene i små biter. Bland så resten av løkpureen sammen med de oppskjærte tomatene, ha i gressløk, persille,salt og pepper.
 Når kjøttbollene er ferdig stekte har du tomatblandingen din og kraften fra boksen som tomatene kom i over kjøttbollene, så lar du det hele småkoke en 20 minutters tid,eller gjerne lengre, mens du koker risen som annvist på pakningen din. Så er det bare å servere å kose seg med maten . Jeg lover deg at det smaker godt. Håper middagsideen frister noen, det er dessuten veldig fort gjort i en stresset hverdag.
                                         Velbekomne!



3 comentarios:

  1. Jeg fant tilfeldigvis denne bloggen i går, og nå holder jeg på å lage disse kjøttbollene til middag! Gleder oss til å smake:-)
    Hilsen Wenche.

    ResponderEliminar
  2. Og de ble KJEMPEGODE, tusen takk:)) De skal absolutt lages igjen!!
    Wenche.

    ResponderEliminar
  3. Veldig gøy å høre Wenche er alltid en suksess her i huset. Pip fra deg igjen om du prøver noe annet her inne hos meg og takk for besøket

    ResponderEliminar