lunes, 14 de febrero de 2011

Grov pizza med kjøttdeig og bacon

Jeg prøver å bli kvitt noen ekstra kilo som krøp seg på under graviditeten og det er ikke så veldig forenlig med å ha lyst på pizza, derfor bestemte jeg meg for å prøve å lage en grov pizza bunn , så kunne jeg jo spise pizza med god samvittighet. Det ble slett ikke værst, egentlig veldig god spør du meg. Om pizzaen ble så veldig mye sunnere.....eh nei tror vel ikke det egentlig, men jeg følte meg bedre etter å ha spist grov pizza , så da så. Hensikten oppnådd, om du vil prøve trenger du følgende til deigen;


                2,5 dl. lunkent vann        /        2,5 dl. de aqua tibia
                   25 gram gjær              / 25 gramos de levadura fresca
                  2 ss. olivenolje             /  2 chucaras de acite de oliva
                    1/2 ts. salt                  /      1/2 chucaradita de sal
              ca. 6 dl. grovbakst mel  /   ca. 6 dl de harina integral



Rør ut gjæren i det lunkne vannet, ha i resten av ingrediensene og elt det sammen i ca. 10 min i kjøkkenmaskinen. Dekk til deigen og la den heve i ca 40 min eller til den er dobbelt så stor.Mens deigen hever lager jeg fyllet, som denne gangen besto av følgende;

           ca. 500 g. kjøttdeig      /   ca. 500 gr. de carne picada
              200 g. bacon             /           200 gr. bacon
         1 glass ferdig tomatsaus / 1 tarro de salsa de tomate
          ca. 300 g. mozarella ost / ca. 300 gr. de queso mozarella
                       salt                       /                sal
                     pepper                  /             pimienta
                    oregano                 /            oregano
                 1/2 rødløk                 /       1/2 cebolla roja
                1/2 purreløk               /          1/2 puerro

Begynn med å steke baconet i en tørr panne, tilsett så litt olivenolje og ha oppi kjøttdeigen og ferdigkuttet rødløk og purreløk. Smak til med litt salt og pepper. Når det er ferdig stekt har du oppi tomatsausen og lar det hele putre litt på svak varme i ca. 10 min.


Legg den ferdighevede deigen på ett melet bord og kjevl den ut slik at den blir litt større en bakeplaten din. Brett inn deigen som kommer utenfor og lag en kant rundt plata. Ha fyllet over deigen og strø revet mozarella ost på toppen, til slutt har du over litt oregano . Pizzaen stekes så i ovnen på 225 grader i ca 15. min.









         
                  Enjoy det gjorde jeg!

No hay comentarios:

Publicar un comentario