lunes, 25 de mayo de 2015

Sjokoladekjeks med appelsin

Det ble en liten ufrivillig pause her på bloggen, jeg måtte reise hjem til farmors begravelse og da forsvant det noen dager der. Motivasjonen var vel heller ikke på topp da jeg kom tilbake og den ble enda mindre når minnekortet mitt kollapset og med det over 500 bakebilder og ett par hundre timer med baking forsvant, jeg var nummeret inntil å slutte med hele bloggingen, men så kommer bakelysten snikende igjen og i går ble det bakt kjeks til barna i huset. Nydelige sjokoladekjeks med ett hint av appelsin og med en myk kjerne.
Disse smakte helt nydelig og jeg synes det var for ille å ikke dele dem med dere som titter innom meg her på bloggen. Så her kommer oppskriften på ca 30 helt nydelige sjokoladekjeks med ett hint av appelsin;

           100g smør            /      100g de mantequilla
          1,7 dl melis            /     1,7dl de azucar glace
            3,8dl mel             /          3,8 dl de harina
           1 appelsin            /               1 naranja
    50g mørk sjokolade    /       50g de chocolate negro
           1ss kakao            /            1cda de cacao

Begynn med å skjære smøret ditt i små biter og ha det i en bakebolle. I den samme bolle har du melet og melisen. Deretter river du skallet på appelsinen din og har det bakebollen.
Bland det hele godt sammen . Deretter presser du all saften ut av appelsinen din. Jeg klemmer bare med hendene , men har du en appelsinpresse er jo det å foretrekke. Ha deretter appelsinsaften i bakebolllen din mens den fortsetter å gå på middels styrke.
Ta deretter den mørke sjokoladen din og og skjær den i flak eller så små biter som du bare klarer. Ha den i deigen din sammen med kakaoen og kjør til du har en fast deig.
Pakk deretter deigen din inn i plastfolie og la den ligge i minst 30 minutter i kjøleskapet. I mellomtiden varmer du opp ovnen din til 200 grader.
 Del deretter deigen din i tre like store deler , som du igjen deler i 10 like deler. Jeg bruker en kjøkkenvekt slik at det blir nogenlunde lik størrelse på kjeksene. Hver enkelt kjeks veide 20 gram og jeg fikk da 30 kjeks . 
Trill så kuler og legg dem på en bakepapirkledt bakeplate med litt avstand i mellom. Deretter trykker du hver kule litt flatere med en gaffel før de stekes i ca 10 minutter på 200 grader midt i ovnen.
La kjeksene avkjøles på bakeplaten før de er klare til å nytes, som sagt så har de en helt nydelig myk kjerne og smaker deilig sjokolade samtidig som du kan kjenne ett hint av appelsin. Her i huset forsvant det ganske så mange fra bakeplaten før de engang rakk å bli kalde.
Vel jeg håper blogg lysten kommer tilbake til meg etterhvert , og kanskje noen av bildene er til å redde, vi får se. Uansett så blir jeg veldig glad for kommentarer her inne på bloggen og på instagram. Titt gjerne innom her snart igjen.
                                 Ha en fin mandag videre!

No hay comentarios:

Publicar un comentario