sábado, 21 de enero de 2012

Sitroncupcakes

Har hatt denne oppskriften på sitronmuffins skrevet opp lenge i en bok jeg har hvor jeg skriver opp oppskrifter som skal prøves, men det har ikke blitt til at jeg har lagd dem før nå. Annledningen bød seg når 4 åringen erklærte at siden det blåser for mye til å gå i parken vil jeg lage muffins.
 Nå i ettertid er det helt klart ikke siste gangen de lages, de smakte veldig friskt av sitron noe som er en favoritt hos meg, elsker syrlig blandet med søtt.  Husets 4 årige bakeassistent slukte i seg hele tre nybakte sitronmuffins, så jeg annbefaler de trygt til barneselskaper. Oppskriften jeg brukte var denne;

                3egg                                 /              3 huevos
         2,5 dl sukker                         /          2,5 dl de azucar
     1 ts vaniljesukker                      /    1 chucaradita de azucar
            50g smør                           /          50g de mantquilla
            1 dl melk                          /                1 dl de leche
       3 ts bakepulver                    /   3 chucaraditas de levadura royale
Skallet og saften av 1 sitron     /      el zumo y la cascara de 1 limon

 Begynn med å vispe egg og sukker til eggedosis , det kan gjerne vispes i 10 minutter.Imens smelter du smøret og blander det med melken. Ha smørblandingen i eggedosisen og sikt inn mel, bakepulver og vaniljesukker.

 Til slutt vender du inn saften og revet skall av en sitron. Fyll muffinsformene dine 3/4 fulle og stek dem midt i ovnen på 175 grader i ca. 20 minutter.
Muffinsene er ferdige når de får en gyllen farge på toppen, du kan også stikke en tannpirker i en for å se om de er ferdige , om det ikke sitter deig igjen på tannpirkeren betyr det at de er ferdige.


Disse muffinsens fikk en fin og rett overflate noe som gjorde dem perfekte til å pyntes og forvandles til cupcakes. Jeg kunne selvfølgelig ikke motstå fristelsen og lage denne toppingen til muffinsene som jeg lenge har hatt lyst til å prøve.Jeg pyntet ca. 12 av muffinsene så om du vil pynte alle må du nok doble denne oppskriften;

                     100g nugatti          /    100g de nutella
                        1,5dl fløte           /      1,5 dl de nata

Pisk kremen og deretter vender du inn nugattien. Enkelt og greit.
 Jeg hadde så kremen i en sprøytepose og brukte Wiltons 2D tipp. Jeg øvde meg på å sprøyte frostingen ut i roseform, ble ikke så dårlig til å være første gang, synes jeg.
Ser ihvertfall at det skal forestille en rose, cupcakesene fikk også litt flerfarget hjertestrøssel på toppen, og jeg fikk en fornøyd nabo da det var han som måtte spise dem opp, jeg prøver å holde meg unna kalorier om dagen.Les Altfor mange kalorier.
Men en liten bit tok jeg og det smakte nydelig, sjokolade - sitron kombinasjonen er en vinner.
                                         Ha en fin dag videre!

No hay comentarios:

Publicar un comentario