jueves, 5 de mayo de 2011

I´m back

Har vært litt stille her inne den siste tiden, men har som sagt vært i norge i påsken og uken etter påske for å rydde opp i min fars dødsbo, så da har tiden rett og slett ikke strekt til og bloggen har fått litt ufrivillig ferie. Men nå er jeg tilbake i Spania og etter noen dager med rydding, far i huset og 3 snart 4 åringen har vært hjemme alene en uke det sier vel alt, diverse stryking og vaskemaskiner lover jeg at fra i morgen av er jeg tilbake med oppskrifter her på bloggen.
Foresten veldig gøy å oppdage at det er flere av dere der ute som faktisk prøver oppskriftene mine, ekstra gøy om dere kommenterer det her inne, det gir meg lyst til å fortsette.
Håper dere alle har hatt en topp påske , været på Østlandet var ihvertfall upåklagelig. Litt blandende følelser denne gangen for meg, litt trist og vemodig selvfølgelig men det heter jo at aldri så galt att det er godt for noe, og mens vi ryddet dukket det opp noen skatter som har blitt med meg hjem til spania i kofferten. Fant nemlig en hel del gamle oppskriftsbøker og oppskriftshefter, etter mine besteforeldre og oldeforeldre, gleder meg nå til å teste disse ut.


 Den eldste er fra 1922 så den kan bli gøy å prøve, den heter Tante Maries Kokebok og er etter min oldemor på mammas side. Her er det oppskrifter kaker, desserter, supper og smaaretter som det står. Gleder meg allerede.


Den desidert morsomste er ; Verdt å vite for husmoren. Her står det blandt annet at "den peneste maten smaker best, slik er det også med margarin. Server den pent lagt opp på en asjett, en lys blå krukke gjør seg også godt, men la ikke margarinen bli gammel i krukke" eller du får også råd om hvordan du bør pusse tennene " børst ALDRI tennene fram og tilbake unntagen når de børster tyggeflatene, børst grundig , minst ti ganger" osv. Kjekt å vite for alle dere husmødre der ute.

Og har du tenkt å servere øl neste gang du får gjester bør du vite at " vask aldri ølglass i såpevann, soda eller syntetisk vaskemiddel vil derimot gjøre at ølet presenterer seg som det skal , særlig hvis De også skyller glassene godt". Morsom lesnig dette lille heftet, smilebåndet får kjørt seg. Fant også dette heftet som heter Alle kvinner baker, mange gode oppskrifter som skal prøves ut her også. Mistenker att dette har tilhørt min bestemor og hun var flink til å bake så kanskje det dukker opp noen glemte skatter her.


Gleder meg til å ta fatt og håper dere liker det som kommer på bloggen fremover.
Ha en strålende vårdag og vi hørs i morgen.







3 comentarios:

  1. Jag beklagar sorgen, dödsfall i familjen är jobbigt. Fina böcker!

    ResponderEliminar
  2. Ja det har varit litt stressende , men na gar det bra. Takk og oppskrifter fra bokene kommer snart

    ResponderEliminar
  3. "Og har du tenkt å servere øl neste gang du får gjester bør du vite at " vask aldri ølglass i såpevann, soda eller syntetisk vaskemiddel vil derimot gjøre at ølet presenterer seg som det skal , særlig hvis De også skyller glassene godt"
    Dette er jo sant da :). De vasker ikke glass i såpe på ølbuler for å si det sånn. Og enda værre er det å drikke øl av glass det har vært melk i.

    ResponderEliminar