lunes, 21 de febrero de 2011

Torsk i godt selskap

Jeg prøver å spise litt mer fisk i hverdagen.Jeg liker helst fisk servert med saus , men det er ikke veldig vanlig her i de varmere strøk , så tappert prøver jeg å komme på retter med fisk uten saus. Denne varianten ble til etter en ettermiddag med surfing på nettet ,min variant av diverse oppskrifter fra matblogger jeg ikke lenger husker navnet på.












Dette har etterhvert også blitt mannens favoritt så da ble det denne til Valentines middag i år. Til 2 veldig sultne personer trenger du;

ca 500 g hvite bønner på glass/ un tarro de judias blancas ca 500g
          5-6 skiver chorizo             /        5-6 lonchas de chorizo
       4 ferske torskefileter           /            4 filetes de merluza
                   1 egg                       /                    1 huevo
              1/2 purreløk                  /                   1/2 puerro
               1/2 rødløk                    /                1/2 cebolla roja
                3 gulrøtter                   /                   3 zanahorias
                 1 squash                    /                     1 calabacin
          litt  fersk spinat              /             un poco de espinacas
     150 g. brekkbønner         /          150 g. de judias redondas   
                                                                 
Begynn med å koke opp litt vann i en kjele, kutt brekkbønnene og gulrttene i skiver og kok dem i vannet i 10 min , til de begynner å bli møre. Mens de koker skjærer du rødløk, purreløk og squashen i skiver. Ha litt olivenolje i en stor stekepanne og ha oppi den ferdigkuttede løken, squashen og purreløken, la dette surre en 5 min. tid. Ha deretter oppi de hvite bønnene og chorizoen, rør rundt med jevne mellomrom, etter ytterlige 5min. har du oppi de avrente gulrøttene og brekkbønnene. Skru ned varmen litt og la det putre videre mens du gjør ferdig fisken, rør om en gang i blandt.
Ha litt olivenolje i en annen stekepanne og varm den opp til middels varme.Pisk egget i en dyp tallerken og legg torskefiletene oppi, vend dem godt inn slik at de er helt dekket med egg. På en annen asjett heller du litt mel,salt og pepper deretter tar du torskefiletene opp av egget og vender dem i  melblandingen. 
Stek dem i olivenoljen i ca. 4-5 min på hver side avhening av tykkelsen på filetene. 
Mens fisken steker seg, vender du inn spinaten i grønnsakene, ha også på litt salt og pepper.
Når fisken er  ferdig gjenstår det bare å annrette på tallerken, ha grønnsaksblandingen på og legg torskefiletene oppå. Så er det bare å nyte middagen!
                                       
                                                                       









                   

No hay comentarios:

Publicar un comentario