martes, 23 de abril de 2013

Baileyscakepops

Til mannens bursdag ble det også laget cake pops med Baileys ,altså en variant for voksne. De ble veldig godt motatt og smakte supert, selvom de nok er i det mektigste laget . Neste gang jeg lager dem skal jeg rulle litt mindre kuler slik at man orker å spise opp. 
|
Disse oppskriftene til cakepops blir jo til på litt slump så denne oppskriften inneholder ikke eksakte mål, bare hva du trenger. Hvor mye du vil bruke av hver ingrediens eller hvor mye du trenger kommer ann på typen kakesmuler du bruker og hvor mye som trengs for at disse skal bli en lettformet litt klissete deig. 
Om du vil prøve trenger du følgende ingredienser: 

           ca 400 g kakesmuler     /     ca.400g de migas de tarta
                        Baileys               /                  Baileys
                        Nutella                /                   nutella 
                        Krokan               /                  crocanti
                Melkesjokolade        /            chocolate con leche

Begynn med å smuldre kaken eller kakerestene dine til fine smuler, jeg brukte restene av ett sukkerbrød denne gangen. Dette gjør du enkelt for hånd. Deretter har du nutella , krokan og Baileys i den samme bollen som kakesmulene og rører det hele sammen med en slikkepott. Du har i mer av de bløte ingrediensene om du ikke får en fast klissete deig.
 Deretter ruller du ut deigen til runde kuler som du så setter i fryseren i ca.10 minutter. I mellomtiden smelter du melkesjokoladen over vannbad eller i mikroovnen. Ta så ut kulene og dypp pinnene som du skal feste til cakepopsen, jeg brukte iskrempinner denne gangen, i den smeltede sjokoladen før du dytter dem inn i kulene . Deretter setter du dem tilbake i fryseren i ca. 20 minutter, før de tas ut igjen og dyppes i melkesjokoladen. 
La de renne av seg litt før du dypper dem i kakepynt om du ønsker det. Jeg brukt krokan, oransjfarget perlesukker og turkise sukkerkuler denne gangen. 
Det er ikke alltid lett å vite hvordan man skal få satt cakepopsen til "tørk", om du ikke vil sette dem i muffinsformen opp ned og servere dem slik, jeg pleier å bruke en skoeske som jeg har laget små hull i. Jeg stikker ispinnen ned i disse hullene og lar dem tørke slik.
 Når cakepopsen skal serveres bruker jeg en skål som jeg putter isopor oppi og dekker med aluminiumsfolie , det ser veldig lekkert ut.
Håper du fikk lyst til å prøve deg på cakepops nå, disse passer nok best for voksne , om du vil lage disse til barn kan du fint sløyfe Baylisen og heller bruke mer av de andre ingrediensene.
                                      Ha en fin bakedag videre!

No hay comentarios:

Publicar un comentario