jueves, 28 de julio de 2011

Min potetsalat

I disse grilltider florerer det med oppskrifter på potetsalat, her kommer min versjon laget etter det jeg har tilgjengelig av ingredienser her i varmere strøk.
Den pleier å falle i smak hos spanjoler som aldri har sett eller prøvd potetsalat før , så om du vil se om den faller i smak hos deg og dine trenger du;

              6-8 poteter                 /                 6-8 patatas
           1/2 tørket chili              /                1/2 chili seco
        litt fersk gressløk           /         un poco de cebollino fresco
    5-6 ss creme fraiche        /        5-6 chucaras de creme fraiche
            1/2 sitron                   /                      1/2 limon
      3-4 ss soya saus           /          3-4 chucaras de salsa de soja
              1 eple                     /                       1 manzana
                salt                       /                                sal
              pepper                   /                    pimienta negra

Begynn med å vaske og skrelle potetene dine. Deretter kommer den tyngste jobben, skjær alle potetene i små biter. Kok opp riklig med vann i en kjele , ha i en teskje salt og la potetene koke i vannet i ca 15 - 18 minutter , til de blir møre. Det er viktig å ikke overkoke potetbitene for da får du lett potetstappe istedet for potetsalat.
Mens potetbitene koker, blander du sammen ingrediensene til sausen. Press saften ut av den halve sitronen . Finhakk den tørre chilien og gressløken og ha alt sammen i en bolle. La det stå ett minutt eller to før du blander det hele med soyasausen og creme fraichen. I denne oppskriften blir det litt circamål, du må smake deg frem underveis for å finne balansen mellom soyasausen og creme fraichen.
Nå skulle potetbitene dine være kokt. Hell av vannet og la dem avkjøle seg litt. Imens vasker og skrelle du eplet ditt. Fjern kjernehuset og del det i små biter akkurat som potetene dine. Jeg liker å bruke ett litt surt eple til min salat , pink lady er favoritten, men her er det smak og behag som gjelder. Dessuten må jeg tilstå at jeg ikke har eple i hele potetsalaten fordi min kjære, høye ,mørke foretrekker sin uten eple. Så gjør som du lyster. Deretter er det bare å blande poteter og epler med sausen , og din potetsalat a la Helene skulle være klar til å nytes.
                                        Ha en fin sommerdag!

No hay comentarios:

Publicar un comentario