martes, 7 de junio de 2011

Barnemat

Har helt siden 3 snart 4 åringen var liten laget barnematen selv. Det er først og fremst billigere også synes jeg det er veldig greit å vite hva det egentlig er jeg dytter i munnen på de små. Det er veldig enkelt og ikke så tidskrevende som mange tror. Jeg lager en stor kjele en gang i uken og fryser ned i porsjoner, dette fungerer utmerket for oss og minstemann i huset på 8 måneder er også strålende fornøyd og spiser med god appetitt.
Hva som brukes varierer etter hva jeg finner i kjøleskapet. Bruker laks, torsk, kyllig, kokt skinke eller indrefilet, dessuten varierer jeg også mellom å tilsette ris og pasta. Ost og egg brukes også pluss nesten alt av grønnsaker, kål og spinat unngås for det liker ikke små barnemager. Om du vil prøve kommer det her hva jeg brukte denne gangen, men som sagt dette er ikke noen eksakt oppskrift, varier som det passer deg, bare husk å kun ha ett nytt element i om gangen i tilfelle den lille skulle få en allergisk reaksjon , da vet du lettere  hva det kommer av. Vel tilbake til minstemanns meny for neste uke;

                2 squash                       /          2 calabacines
           3 store poteter                  /       3 patatas grandes
            1 aubergine                     /           1 berenjena
          300g gresskar                  /        300g de calabaza
                1 purre                        /               1 puerro
              6 gulrøtter                    /              6 zanahorias
     300g grønne bønner           /        300g de judias verdes
              litt pasta                      /             un poco de pasta
           1 kyllingfilet                   /               1 filete de pollo
      150g kokt skinke             /           150g de jamon york
    en god klunk olivenolje      /                aceite de oliva

Begynn med å vaske alle grønnsakene godt, deretter skreller du dem og deler dem opp i biter. Ha alt i en stor kjele med kokende vann. La det hele koke i ca.25 minutter eller til grønnsakene dine er møre, kjenn etter med en kniv på potetene de tar lengst tid så er de ferdige er resten av grønnsakene også ferdige.
Mens grønnsakene koker steker du kyllingfileten  i litt olivenolje, til den får en fin gylden stekeskorpe. Siden jeg brukte kokt skinke denne gangen trengte den ikke noen forberedelse. Om du bruker fisk, kok eller stek fisken og rens den for bein mens du venter på grønnsakene.
Når det er 8 - 9 minutter igjen av koketiden er det på tide å ha i pastaen.De gangene jeg bruker ris i lar jeg den koke med helt fra begynnelsen av, eller jeg bruker ris som har blitt til overs etter middag, jeg har det med å koke for mye ris nemlig.
Nå skulle alt være ferdig kokt , hell av kokevannet men ta vare på litt i tilfelle du må spe ut pureen litt. Ha grønnsakene og pastaen over i blenderen ,ha oppi kylligfileeten som du har delt i biter og ringle over olivenolje, kjør på medium styrke til alt er klumpefritt og du har en silkemyk puree. Neste omgang laget jeg med kokt skinke. Det fine med denne barnematen er att den er helt fri for salt og andre tilsetningsstoffer som en delbarnematprodusenter har fått kritikk for.


Om du vil holder pureen seg i to dager i kjøleskapet, men siden jeg lager så store porsjoner velger jeg å fryse ned. Har noen fine plastbokser som jeg kjøpte for en billig penge på IKEA som er akkrat passe store til en porsjon, heller pureen over i disse , skriver utenpå med tusj om det er kyllig, fisk eller skinke de inneholder og inn i fryseren med dem, enkelt og greit. Tar opp om morgnen når jeg står opp slik at de er ferdig tint til middag, varmer i vannbad eller i mikroovnen.
Minstemann i huset nyter fornøyd middagen sin, prøv du også da vel.
                                   God middag til store og små!

No hay comentarios:

Publicar un comentario